Deze Corona-crisis gaat eindigen, alleen weten we niet wanneer. We zijn allemaal bang, en terecht. Maar blijf volhouden, ga aan de slag. Nu is de tijd om jezelf te ontwikkelen en uitgestelde taken en klussen op te pakken. Zorg dat je er sterker uitkomt. Daarmee kun je échte meerwaarde geven aan je klanten en je onderneming. Ik heb zeven tips op een rijtje gezet van acties die je nu moet uitvoeren. Dit is mijn goedbedoelde advies die ik nu in deze moeilijke tijd aan jullie wil meegeven.

1. Financien

Bekijk je financiën en breng in kaart hoeveel geld er uit gaat en hoeveel er binnen komt. Bedenk hoelang je deze situatie zo kunt volhouden. Gebruik realistische cijfers! Heb je afgelopen jaren een buffer kunnen opbouwen? Gebruik deze maar bewaar ook een gedeelte voor noodgevallen.

2. Kostenoverzicht

Breng je kosten in kaart en bekijk welke kosten je kunt schrappen of waar je nog kunt besparen. Gebruik deze tijd om je abonnementen eens tegen het licht te houden. Zijn er lopende zaken die je (tijdelijk) kunt stopzetten? Of andere financiële verplichtingen die uitgesteld kunnen worden of waarvan de betalingstermijn verlengd kan worden? Ga het gesprek aan met je personeel maar ook je leveranciers en vastgoed ondernemer. Met een beetje geluk worden eventuele rekeningen kwijtgescholden.

Bonustip: Bespaar niet op marketing en sales. Juist in deze tijd is het belangrijk om zichtbaar te blijven. Zet volop in op online marketing, dit is het moment dat online marketing zichzelf bewijst!

3. Doelgroep

Breng je doelgroep in kaart. Dit was voor deze crisis al belangrijk maar nu nog meer dan ooit. Weet wie je klanten zijn, wat ze beweegt en wat hun behoeftes zijn. Welke problemen hebben je klanten op dit moment en hoe kun jij daar bij helpen? Als je deze informatie weet dan volt de rest automatisch. Stop met producten verkopen, ga mensen helpen.

4. Verander je Mindset

Veel ondernemers zijn in paniek. Maar paniek en negatieve emoties zijn de slechtste manier om goede beslissingen te nemen. Hoevaak heb jij al iets gezegd of beslist in een slechte emotionele toestand waarvan je achteraf spijt had of wilde dat je dat niet gedaan had? Dat dus! Hou je focus en Stay Positive, ook als je op dit moment weinig tot niets te doen hebt.

5. Creëer een expert-status

Transformeer jezelf in een expert op jouw vakgebied. Biedt je klanten meerwaarde door te gaan bloggen of vloggen. Geef tips en leg dingen uit. Hiervoor is online hét perfecte kanaal. Bovendien is je online activiteit een goede manier om je SEO positie in de zoekmachines zoals Google en Bing positief te beïnvloeden. ‘Regeren is vooruitzien’. 

6. Start met samenwerken

Je collega ondernemers zitten in hetzelfde schuitje. Ga elkaar helpen of bedenk samen oplossingen om toch geld te kunnen verdienen. Juist in crisissituaties worden mensen heel creatief en vindingrijk. Ga online sparren met elkaar en gebruik deze situatie in je voordeel. 

7. Bekijk welke hulpregelingen vanuit de overheid worden aangeboden

Ik begrijp dat er dat er nu veel op je afkomt. Deze regelingen van de overheid zijn er voor een deel op gericht de toegang tot krediet voor bedrijven te vereenvoudigen. De overheid wil voorkomen dat bedrijven die worden geraakt door de gevolgen van het Corona-virus in de problemen komen. Op de website van de Kamer van Koophandel kun je zien welke regelingen er voor ondernemers allemaal zijn: kvk.nl/corona

Slotwoord

Het Corona-virus (COVID-19) heeft een grote impact op onze maatschappij. Goed bereikbaar zijn en elkaar helpen, vinden we nu extra belangrijk. Iedereen draagt zijn steentje bij. Maar laten we dat met zijn allen zeker blijven doen, ook hierna!

Maatregelen die de regering treft om het Corona-virus zo gecontroleerd mogelijk te laten verspreiden, zorgt voor veel impact op ondernemers, en dan met name de winkels en horeca. Maar daar waar fysieke winkels de deuren moeten sluiten ontstaan er ook kansen voor e-commerce. Lees ook mijn blog “Webshop beginnen: 11 belangrijke aandachtspunten”

Stay Healthy, stay Strong!



Ilze Smits-Willems