Meten = weten! Google UTM tracking, wat is het en hoe werkt het?

Meten = weten! Google UTM tracking, wat is het en hoe werkt het?

Google Analytics is de meest gebruikte analytics tool. Meer dan 80 procent van alle websites wereldwijd gebruikt het. Helaas ontbreekt het bij veel gebruikers aan kennis over hoe je GA het beste kunt inrichten. Met een goede opzet creëer je de basis voor een succesvolle marketingcampagne. In deze blog lees je hoe je de gegevens die je nodig hebt op de juiste manier weergeeft in Google Analytics.

Wat is UTM?
UTM (Urchin Traffic Monitor) is een codering waarmee je in Google Analytics kunt traceren waar de traffic op je website vandaan komt (b.v. een Tweet, een Facebook post of zelfs een gescande qr code van een offline medium) en leidt tot een aankoop, lead of nieuwsbrief inschrijving). Zo krijg je inzichtelijk wat een marketingcampagne kost en wat het eventueel oplevert.

De UTM tracking bestaat uit 5 verschillende ‘tags’ die je mee kunt geven aan een URL. De input voor deze 5 tags is variabel, je hebt de keuze uit de volgende 5 UTM tags, waarvan de eerste twee verplicht zijn:

Campagnebron (utm_source)
Voorbeeld: facebook, twitter, mailchimp, linkedin

De grootste uitdaging bij UTM tagging zit hem in het waarborgen van de drie eigenschappen van goede tagging: herkenbaarheid, consistent gebruik van hoofdletters/kleine letters en eenduidigheid.

Campagnemedium (utm_medium)
Voorbeeld: nieuwsbrief , status update, tweet

Campagnenaam (utm_campaign)
Voorbeeld: yyyy.mm.dd-zoekwoord-woord  2017.12.19-kerst-freeshipping)

Campagneterm (utm_term)
Voorbeeld: kortingscode

Campagne-inhoud (utm_content)
Voorbeeld: groep A in geval van A/B testing of formaat in geval van meerdere advertentie banners

Gelukkig heeft Google heeft een eenvoudige tool gemaakt waarmee je gemakkelijk een URL kunt genereren. Deze Google UTM builder tool vind je op deze pagina

Een link kan er als volgt uitzien:
https://www.iwds.nl/?utm_source=facebook&utm_medium=status%20update&utm_campaign=2017.12.19-kerst-freeshipping&utm_term=freeshipping&utm_content=Groep%20A

Het ziet er nogal onoverzichtelijk uit en voor Twitter is hij veel te lang. Je kunt deze link natuurlijk verkleinen met tinyurl.com of bit.ly

Waarom zijn UTM tags belangrijk?
Vaak word er veel tijd en geld gestoken in het opmaken en implementeren van een marketingcampagne. Dan wil je op z’n minst weten wat de resultaten zijn of wat de campagne heeft opgeleverd. Als er géén UTM tags worden meegegeven wordt je website verkeer in Google Analytics weggeschreven onder direct verkeer, (direct) / (none). Jammer, want vanaf nu valt het niet meer te traceren wat bezoekers uit een nieuwsbrief, Tweet of post op jouw website doen en of dat heeft geleid tot een conversie. Om het verkeer uit bijvoorbeeld een nieuwsbrief te herleiden ga je in Google Analytics in het linkermenu naar “Acquisitie”, in het submenu ga je naar ‘Alle verkeer’ en dan naar bron/medium. Hier zie je een overzicht van alle campagnes en statistieken. Als je doelen of e-commerce tracking hebt aanstaan binnen GA dan kun je zelfs zien welk bedrag deze kliks hebben opgeleverd. Zo kun je dus precies uitrekenen wat een campagne kost en wat het uiteindelijk heeft opgeleverd.

Voorbeeld casus: 
Je hebt een restaurant en plaatst een Facebook Advertentie over een nieuw seizoensgerecht. Iedere klik op deze advertentie kost je 0,50 euro. Vanuit deze post klikt (UTM link) de bezoeker naar je website om de menukaart te bekijken. Op deze pagina staat onderaan een link waar men direct een plaats kan reserveren. Voor het gemak stellen we dat iedere restaurantbezoeker gemiddeld 30 euro omzet oplevert. Dus als tien personen klikken op je advertentie kost dit jou 5 euro en als twee van deze tien bezoekers een reservering plaatsen voor twee personen dan levert je dit dus 4×30 = 120 euro omzet op met een conversiepercentage van 20%. Als je 50 euro budget tot je beschikking hebt dan zou het dus zijn: 100 klikken met 20 reserveringen van 2 personen = 40×30= 1200 euro omzet. Niet verkeerd toch?

Dit kun je natuurlijk ook doen voor Instagram en Twitter en kun je dus direct zien wat je ROI (return on investment) is.

✔ Bonustip: Omdat nieuwsbrieven doorgaans vele uitgaande links hebben, beschikken bijna alle e-mailmarketing programma’s over de mogelijkheid om url’s automatisch aan te laten vullen met de verschillende variabelen zodat je dit niet handmatig hoeft te doen. Er zijn ook diverse gratis UTM tagging Excel sheets te downloaden.

We begrijpen dat dit drukke maanden zijn en dat je als ondernemer weinig tijd over houdt. Maar wij kunnen je hierbij helpen. Van Social Media berichten, advertenties, banners, point-of-sale materiaal tot nieuwsbrieven en meer… Wil je meer weten, neem dan contact met ons op: info@iwds.nl of bel 0412-452000