Mensen zoeken steeds vaker naar bedrijven in de buurt of in een specifieke regio, of het nu gaat om een kapper, een goed restaurant of een supermarkt. Je hebt ongetwijfeld zelf al eens gelijkwaardige zoektermen gebruikt om bijvoorbeeld tijdens vakantie of een dagje weg een product, dienst of bedrijf op te zoeken:

  • loodgieter Heesch
  • pizzeria Heesch
  • fietsenmaker Heesch
  • kapper Heesch

Wil je meer klanten aantrekken voor je onderneming? Zorg er dan voor dat mensen jou vinden in Google als ze een lokale zoekopdracht uitvoeren. SEO, ook wel Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie genoemd, is een online marketingstrategie waarmee je de lokale zichtbaarheid en vindbaarheid van je website in de organische zoekresultaten van zoekmachines verbetert.

Je gaat je bedrijf via de lokale zoekresultaten promoten bij klanten die lokaal zoeken, exact op het moment dat ze op zoek zijn naar je producten en/of diensten.

Voor Google zijn er 3 factoren van belang om hoog te scoren in de lokale zoekresultaten:

1) Relevantie: is jouw website of bedrijf het meest relevante zoekresultaat voor de zoekopdracht van de gebruiker?

2) Afstand: hoe ver is je onderneming of bedrijf verwijderd van de gebruiker? Als je relevant bent voor de gebruiker én in de buurt gevestigd bent, dan scoor je doorgaans hoger in de zoekresultaten.

3) Autoriteit: hoe bekend is je bedrijf? Gevestigde bedrijven scoren doorgaans beter in de lokale
zoekresultaten.

Hieronder vind je 10 tips om je vindbaarheid in de lokale zoekresultaten te verbeteren.

Tip 1: Voeg je bedrijfsgegevens overal toe
Het is misschien een no-brainer, maar wel een belangrijke: voeg je bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer toe op je website, maar ook daarbuiten: in je e-mailhandtekeningen, in je sociale media profielen en in de SEO-titels en meta-omschrijvingen van je webpagina’s.

Tip 2: Wees duidelijk en volledig
Vermeld je contactgegevens overal zo consistent mogelijk. Op die manier leggen zoekmachines véél gemakkelijker de link met je bedrijf.

Tip 3: Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf is een gratis dienst van Google waarmee je de vermelding van je bedrijf, product, merk of organisatie in de diensten van Google op één centrale plaats kunt beheren. In Google Mijn Bedrijf kun je je bedrijfsinformatie invoeren en bewerken, openingstijden toevoegen en inzicht krijgen in de online prestaties van je bedrijf, product, merk of organisatie.

De informatie die je in Google Mijn Bedrijf ingeeft verschijnt vervolgens automatisch op de belangrijkste diensten van Google: Google Search, Google Maps en Google+, het sociaal netwerk van Google. Als je je bedrijfsgegevens dus goed vermeldt dan kunnen je klanten je altijd en overal vinden. Maar vergeet ook Apple Maps (ook wel ‘Apple Kaarten’) niet, de kaartenservice van Apple.

Tip 4: Wees actief op sociale media
Steeds meer mensen zoeken ook zaken en bedrijven op via Facebook en andere sociale media kanalen. Zorg er dan ook voor dat ze je pagina makkelijk vinden.Ga na welke sociale media kanalen je klanten gebruiken en meld je daar ook aan met een eigen bedrijfspagina. Vermeld hier ook je bedrijfsgegevens.

Maar dat is niet voldoende: zorg ervoor dat je bedrijfspagina’s op sociale media leven en mensen engageren. Deel nuttige en relevante informatie en ga in dialoog met je doelpubliek.

Tip 5: Maak een goede eerste indruk
Google wil mensen zo snel en vlot mogelijk doorverwijzen naar relevante, nuttige en kwalitatieve webpagina’s. Zorg er daarom voor dat je website een helder beeld schetst van je bedrijf, producten en diensten. Ook moet je site relevante en nuttige informatie bevatten en gebruiksvriendelijk en  snel en responsieve zijn.

Kortom: maak een goede eerste indruk! Google kijkt naar het engagement van bezoekers. Als je bezoekers lang op je website blijven, doorklikken en interesse tonen, zal dit dus een positieve invloed hebben op je positie in Google!

Tip 6: Optimaliseer je website voor lokale zoektermen
Kruip in het hoofd van je publiek. Welke zoektermen gebruiken ze om je producten of bedrijf te zoeken? Vaak zal dit bijvoorbeeld een product of type zaak zijn aangevuld met een locatie.

Google Search Console kan je helpen inzicht te krijgen in de zoekwoorden die bezoekers op je website gebruiken. Vraag het ook aan je bestaande klanten. Dat kan bijzonder nuttige inzichten opleveren. Gebruik die informatie vervolgens om je website pagina’s, portfolio en/of blog te optimaliseren voor zoekmachines. Hou het wel natuurlijk. Zorg ervoor dat je optimalisatie een meerwaarde biedt voor zowel zoekmachines als klanten.

Tip 7: Richt een FAQ (frequently asked questions) pagina op
FAQ’s, portfolio’s en productpagina’s lenen zich bijzonder goed voor lokale SEO. Je kunt iedere pagina immers makkelijk en op een natuurlijke manier optimaliseren voor specifieke lokale zoektermen:

  • nieuwbouw in Heesch
  • catering voor trouwfeest in Nistelrode
  • bruidsmake-up Heesch

Gebruik relevante zoekwoorden:

  •  in je pagina-URL
  • in je paginatitel
  • in de SEO-titel en meta-omschrijving
  • in de toelichting bij je producten
  • in de bestandsnamen en alt-teksten van je afbeeldingen

Op die manier word je beter gevonden voor die zoekwoorden in de zoekresultaten.

Tip 8: Start een blog
Een andere bijzonder efficiënte manier om de juiste klanten op het juiste moment aan te trekken via Google is bloggen. Dit is vooral een lange termijn strategie maar zeer effectief. Deel vakkennis en ervaringen en geef antwoord op de vragen die je klanten morgen Googelen. Dan komen de juiste klanten vanzelf naar je toe.

Wil je met je blog ook hoog scoren in de lokale zoekresultaten? Schrijf dan over zaken die gerelateerd zijn aan je locatie of bedrijf:

lokale cases, lokale evenementen, verhalen, testimonials en reviews van klanten, interviews met klanten, lokale projecten

Tip 9: Zorg voor externe verwijzingen
Zorg voor verwijzingen van en naar andere websites die relevant zijn, b.v. link naar je leveranciers, merken die je verkoopt, (mode)blogs, forums e.d. Let op! Link building d.m.v. link farms en andere vormen van BLACK-HAT SEO wordt door Google afgestraft met een penalty of je pagina wordt zelfs verbannen uit de zoekresultaten.

Tip 10: Stimuleer en monitor vermeldingen, social mentions, reviews en aanbevelingen
Google kijkt naar vermeldingen, social mentions, reviews en aanbevelingen over je bedrijf op sociale media, directories en andere platforms.

Zie het als een soort van mond-op-mondreclame. Hoe meer positieve aanbevelingen en reviews, hoe beter je zult scoren in de zoekresultaten en bij je klanten! Stimuleer daarom positieve reviews, aanbevelingen en vermeldingen. Ga de dialoog aan met je klanten en reageer op reviews, ook als deze negatief zijn. Vraag waarom klanten ontevreden zijn en gebruik deze info voor een betere stopervaring in de toekomst.

Google geeft zelf volgende tips: hou het vriendelijk en zakelijk, geef korte en bondige antwoorden, bedank reviewers (eventueel met beloning/korting), wees een vriend en geen verkoper…

Reviews helpen zoekmachines om te begrijpen welke bedrijven kwaliteit leveren en welke niet.

Bonustip: adverteer gericht op locatie
Naast SEO zijn zoekmachine-advertenties en Facebook Ads een bijzonder effectieve manier om de zichtbaarheid van je bedrijf snel en gericht te verbeteren en lokale klanten aan te trekken.

Je kunt advertenties immers richten tot klanten in bepaalde locaties en regio’s of klanten die aanwezig zijn binnen een bepaalde straal van je bedrijf.

Hulp nodig?
Heb je nog verdere vragen over lokale SEO? Of wil je hulp bij het optimaliseren van je website of wil je starten met Facebook Ads? Neem vrijblijvend contact met ons op via 0412-452000 of mail naar: info@iwds.nl. Wij helpen je graag verder!