Eind 2019 heeft Google weer een aanpassing gedaan aan hun zoekmachine algoritme. En Google zou Google niet zijn als deze update geen naam zou krijgen. Na de Panda update, Pinguïn en de Florida-update is het nu de beurt aan Bert. Bert is de grootste algoritme-update in vijf jaar tijd! In deze blog vertel ik je een aantal belangrijke SEO trends die je helpen om ook in 2020 beter gevonden te worden in de zoekresultaten van Google. 

Door SEO op jouw website toe te passen, zorg je er voor dat deze gevonden kan worden door de grote zoekmachines. Doe je het goed, dan komt jouw website zelfs naar voren op de eerste pagina. Aangezien zoekmachines en zeker Google deze algoritmes regelmatig aanpast is SEO dan ook constant in beweging.


SEO trends voor 2020?

1. Google BERT-update

2. User experience

3. Meta titel en meta beschrijving

4. Website structuur

5. Google Merchant Center

6.  Backlinks

7. Slotwoord

Bert update

Met de Bert update komt de context van een zoekopdracht centraal te staan in Google. Teksten die echt antwoord geven op vragen zullen dus een betere positie krijgen in de SERP (search engine result page van Google. Bert helpt met het begrijpen van natuurlijke taal in plaats van SEO geoptimaliseerde teksten.

Bert is een afkorting voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers en is compleet doorontwikkeld om de natuurlijke taal beter te leren begrijpen. Met als doel meer gebruikersgemak van de zoekmachine. Google wil met de Bert update de nadruk leggen op taal en de semantische samenhang van woorden. Websites met een goed opgebouwde en logische tekst scoren beter ten opzichte van alle andere websites.

User experience

Ook in 2020 zal op het gebied van SEO door Google de nadruk worden gelegd op de gebruikerservaring van haar zoekmachine gebruikers. Google besteed hier veel aandacht aan. Mede hiervoor heeft Google ook de featured snippets ontworpen, is het Google Merchant Center onlangs uitgebreid met diverse nieuwe functies waaronder de Producten tab. Google is in staat om steeds meer als mens te gaan denken en minder als robot.

Meta titel en Meta beschrijving

Als gevolg van de zogenoemde ‘zero click’ trend is het nog belangrijker geworden dat je Google duidelijk ‘vertelt’ waar je website over gaat. (tekst gaat verder onder de foto)

Zero Click search Google

Deze ‘zero click’ zoekopdrachten waarbij de gebruiker het antwoord al krijgt van Google voordat je überhaupt een website hebt geopend kan in je voordeel gebruikt worden mits je er voor zorgt dat je content relevant is en je website gestructureerd opgebouwd is. Zorg daarom voor een juiste meta titel en meta beschrijving. Google kijkt naar de eerste 160 karakters van deze beschrijving (meta description) en zal hierdoor je website beter indexeren. Daarnaast is het van belang dat je ook gebruik maakt van andere Google diensten zoals het Merchant Center en Google Mijn Bedrijf.

Website structuur

Wil je je website goed laten indexeren door Google dan zal deze goed gestructureerd moeten zijn. Met een goede website structuur voorzie je Google van allerlei nuttige informatie en maak je deze eenvoudig vindbaar. Daarom is het toevoegen van interne- en externe links een goede manier om je SEO te verbeteren. 

In 2020 wordt structured data belangrijker dan ooit. Zorg ervoor dat je website voorzien is van een FAQ pagina (frequently asked questions), plaats reviews van klanten of gebruik een breadcrumb pad. Op die manier snappen de zoekmachines beter waar je website over gaat. 

Met deze gratis tool van Google kunnen je website structured data testen en waar nodig aanpassen.

https://search.google.com/structured-data/testing-tool?hl=nl

Google Merchant Center

Google gaat in 2020 ook Google Shopping een make-over geven. Je kunt dan direct vanuit de zoekresultaten al producten kopen van aanbieders. Het is van groot belang dat je jouw winkel- en productinformatie in het Google Merchant Center beschikbaar stelt.

https://www.google.nl/intl/ALL_nl/retail/solutions/merchant-center/

Google toont deze informatie dan in de zogenaamde product carrousels op de zoekmachine resultaten pagina (SERP). Deze zijn direct zichtbaar als iemand op jouw product heeft gezocht. Voeg in het Merchant center een duidelijke productfoto, een beknopte productomschrijving toe en geef de zoeker zoveel mogelijk nuttige informatie, zoals verkoopprijs en het aantal sterren.

Featured snippets

Waarschijnlijk heb je al veel gehoord over featured snippets. Dit is een nieuwe functie van Google die tussen de zoekresultaten antwoord geeft op de vragen die antwoord geven op je zoekopdracht. Je hoeft dan dus niet meer door te klikken om het juiste antwoord te zoeken. Deze featured snippets zijn populair bij de gebruikers van Google en daarom zullen ze in 2020 nog belangrijker gaan worden. Je moet er voor zorgen dat je minimaal in de top 10 zoekresultaten komt en met niet gangbare onderwerpen scoort je website natuurlijk sneller. Met een SEO tool kun je de technische gegevens van je website te optimaliseren. 

Als je op een belangrijke featured snippet (zoekterm) wilt scoren, zul je deze eerst moeten ‘claimen’. Dat kun je doen door middel van onderstaande stappen.

Longtail pagina

De eerste stap is het maken van een longtail pagina waar je de focus legt op de zoekterm waarop je gevonden wil worden en hierbij alle vragen beantwoordt die een zoeker heeft. Door op deze intent te focussen begrijpt het algoritme van Google meestal wel dat je een bepaalde vraag beantwoordt.

Skyscraper-techniek

De tweede stap is de bekende skyscraper techniek. Content van je best scorende pagina’s gecombineerd en nóg beter gemaakt. Besteedt ook aandacht aan LSI zoekwoorden (Semantic indexing). Dit zijn woorden die samenhangen met het focus zoekwoord. Goede afbeeldingen dragen hier zeker ook aan bij. 

Na de livegang van je pagina kun alleen maar afwachten. En met een beetje geluk kom je bovenaan te staan met een featured snippet!

Backlinks

In de meeste SEO tools zal je een functie aantreffen waarin je een analyse kunt doen van de backlinks naar jouw pagina. Backlinks zijn links die van externe websites doorverwijzen naar jouw website. Dit kunnen bijvoorbeeld webforums, blogs, of review-sites zijn. Een kwalitatieve backlink kan door een zoekmachine als betrouwbaar worden gezien en ervoor zorgen dat je beter scoort in de zoekresultaten. 

Maar let op! De ene link is de andere niet. Het is belangrijk dat de kwaliteit, relevantie en pagerank (populariteit) van de verwijzende website hoog is. Als dit niet het geval is dan heeft dit negatieve gevolgen voor je eigen pagerank. Je kunt backlinks eenvoudig zelf creëren, bijvoorbeeld door een schrijven van een persbericht, een gast-blog of om je website via sociale media kanalen te promoten.

Slotwoord

Gegarandeerde nummer één posities in zoekmachines zoals Google zijn helaas cowboy verhalen. Maar door het toepassen van de bovenstaande tips kan je web-site wel hoog scoren (en wellicht ook de nummer 1 positie halen). Het is van belang dat je je gegevens up to date houdt en je webs-site met regelmaat aanpast aan de laatste algoritme updates van de zoekmachines.

Auteur: Berry Smits