Webwinkel Vakdagen 2019: Google topman deelt 3 tips voor groei

Webwinkel Vakdagen 2019: Google topman deelt 3 tips voor groei

Op 23 en 24 januari vond weer het grootste e-commerce event van de Benelux plaats: de Webwinkel Vakdagen 2019. Met ruim 13.000 bezoekers, 270 exposanten en 200 inspirerende keynotes van topfunctionarissen van Google, Zalando, Media Markt, fonq en Uber Eats mag de WWVD met recht hèt e-commerce-event van de Benelux genoemd worden en dit evenement was bij uitstek erg geschikt om kennis op te doen. Wil je met je onderneming groeien in 2019, lees dan onderstaande tips van Google…

Drie top tips van Google om de groei van je bedrijf te versnellen
Pim van der Feltz, sinds 2009 CEO van Google Nederland, opende de Webwinkel Vakdagen met een inspirerende sessie waarbij hij focuste op 3 kernonderdelen; mobiel, automatisering en video.

Mobiel
De gemiddelde web-site in Nederland heeft 21,1 seconden nodig om te laden. Wil je bezoekers aan je web-site binden, dan moet deze tijd écht omlaag. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 55% van de internetgebruikers je web-site direct verlaten als de laadtijd langer is dan 3 seconden. De laadsnelheid van je web-site is vandaag de dag één van de belangrijkste ranking factoren om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google. Werk aan de winkel dus! Met onderstaande Google tool kun je gratis je web-site snelheid testen en een rapport met verbeterpunten aanvragen:

Google pagespeed sitetester 

Note: tot 2020 is wereldwijd 70% van alle mobiele netwerkverbindingen 3G of langzamer

AMP
Een van de belangrijkste technieken om je web-site snelheid beter te maken is door gebruik te maken van AMP om zo de mobiele gebruikerservaring van je site sterk te verbeteren. AMP is een project van partijen zoals Google, Twitter en verschillende uitgevers waaronder de New York Times en de BBC.

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en zorgt ervoor dat een pagina tot 85% sneller geladen kan worden. In feite zijn het niks meer dan sterk vereenvoudigde HTML pagina:

  • AMP HTML; normale HTML met dan met restricties
  • AMP JavaScript; externe AMP Javascript Library (beperkt)
  • Google AMP Cache; AMPs worden door Google gecached

Google laat je vanuit de zoekresultaten (Search Engine Result Page, SERP) zien dat het om een AMP gaat door middel van een ‘bliksemschicht’ icoontje en de tekst AMP. Voorwaarden hierbij zijn wel dat je surft op mobiel en er een AMP beschikbaar is voor je zoekopdracht.

Automatisering
De tweede tip van Google is het toepassen van Google Ads automatisering. De meeste Ads campagnes worden handmatig ingesteld en van tijd tot tijd geoptimaliseerd. De afgelopen periode heeft Google veel productverbeteringen doorgevoerd en zijn er veel nieuwe mogelijkheden bij gekomen om Google Ads campagnes volledig te automatiseren. Met als grootste voordeel dat jouw advertenties aan een steeds relevantere doelgroep vertoond kunnen worden en door automatische biedingen aan te zetten worden de resultaten sterk verbeterd en de kosten verlaagd. Google is in staat om op basis van onder andere interesses, surfgedrag en zoekgedrag een doelgroep aan te maken en hieraan automatisch de juiste advertentie te koppelen.

Video
Video is al enkele jaren met een enorme opmars bezig en er wordt wereldwijd per minuut ruim 400 uur aan video geüpload. Naar verwachting zal in 2021 ruim 82% van alle online content bestaan uit video’s. Het is dus belangrijk om hierop in te spelen. Ook video content op kanalen zoals Facebook en Instagram Stories neemt enorm toe.

Google heeft onlangs een nieuwe functie toegevoegd waarbij je een zoekopdracht in Google Search kunt koppelen aan een video-advertentie in Youtube. Deze advertenties zijn korte video’s die worden afgespeeld voorafgaand aan een Youtube video. Kijkers kunnen de videoadvertentie na vijf seconden ‘overslaan’. En het beste van dit alles: je betaalt alleen wanneer iemand ervoor kiest om ten minste dertig seconden van deze advertentie te bekijken of op de advertentie of CTA te klikken.

Conclusie
Wil je met je onderneming flink groeien de komende jaren dan zijn deze 3 ontwikkelingen een goed begin om dit te realiseren. Dus mobile first, snellere laadtijden, video content en geautomatiseerde advertenties gaan jou hierbij helpen. Wil je meer weten hierover of heb je hulp nodig bij een van de bovenstaande technieken, neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Geschreven door: Berry Smits