Wil jij een Facebook actie opzetten die gegarandeerd succesvol is?

Wil jij een Facebook actie opzetten die gegarandeerd succesvol is?

Wij vertellen d.m.v. 15 tips hoe je dit het beste aanpakt. Je wilt als ondernemer graag je nieuwe producten promoten, je fans belonen voor hun loyaliteit, je e-maillijst laten groeien of meer naamsbekendheid genereren. Eén van de mogelijkheden om dat te bereiken is een actie via je Facebook pagina.

Tip 1: Lees eerst de Facebook richtlijnen voor acties
Facebook past geregeld zijn (actie) richtlijnen aan dus controleer deze regelmatig, dan kom je niet voor verrassingen te staan. De kans is aanwezig wanneer je actie niet voldoet je pagina geblokkeerd kan worden door Facebook. Zorg er ook voor dat je een bedrijfspagina hebt en geen persoonlijke pagina…

De promotie richtlijnen van Facebook vind je hier

Tip 2: Stel van te voren een doel in. Iedere Facebook actie zou volgens het SMART principe opgebouwd moeten zijn:
• Is de actie: SPECIFIEK
• Is de actie: MEETBAAR
• Is de actie: ACCEPTABEL
• Is de actie: REALISTISCH
• Is het: TIJDSPAD duidelijk

Zorg dat je op voorhand vastlegt wat je met de actie wil bereiken. Wil je een nieuw product promoten? Groei van je e-mail lijst? Leg de focus op maximaal twee realistische doelen

Tip 3: Kies de juiste actie
Foto, video, stem of sweepstake acties zijn het populairst op Facebook. Een Sweepstake is verreweg de simpelste. Je kunt er je email lijst heel snel mee doen groeien. Het enige wat de klant hoeft te doen is in te schrijven, eventueel een vraag beantwoorden en op het eind van de actie kies  je willekeurig een winnaar uit de inzendingen. Sweepstake acties zijn populair omdat ze voor fans simpel zijn om aan deel te nemen. Ze vragen weinig of geen inspanning.  Zorg er wel voor dat de actie zijn doel bereikt. Probeer een foto of video wedstrijd als het uw doelstelling is om user generated content te verzamelen.

User generated content: alles wat door jouw FB fans wordt aangeleverd. Dat kan een foto zijn met een kledingstuk uit je winkel of een filmpje met een aangekocht product erin…

Ook reviews zijn een mooi voorbeeld van user generated content en worden door Google zeer gewaardeerd en scoor je dus beter in de vindbaarheid.

Tip 4: Software die je kan helpen
Ga nooit via een like en share actie te werk maar gebruik software die je kan helpen bij je Facebook actie. Via deze software kun je eenvoudig e-mail adressen en klantgegevens verzamelen

Enkele voorbeelden van software zijn:
• Woobox.com
• Shortstack.com
• Agorapulse

Wat voor type je ook kiest zorg dat je genoeg informatie kunt verzamelen om te gebruiken bij toekomstige marketing acties

Tip 5: Stel een tijdsframe in
Bepaal hoe lang de actie duurt en zorg ervoor dat dit duidelijk in alle communicatie wordt vermeld.

Tip 6: Maak een kort actiereglement
Vermeld duidelijk hoe de winnaar gekozen zal worden, hoe lang de actie duurt, wat de prijs is en dat er over de uitslag niet kan worden gecorrespondeerd. Zorg er ook voor dat bepaalde deelnemers uitgesloten kunnen worden i.g.v. fraude of iets dergelijks.

Tip 7: Bepaal duidelijk wie kan deelnemen aan de actie
Heb je een lokale winkel en hoop je op meer klanten uit deze regio vermeld dan dat er enkel deelgenomen kan worden binnen een straal van 10 km van uw locatie. Je kan ook leeftijd en geslacht opnemen in het actie reglement.

Tip 8: Kies de juiste prijs
Kies een prijs die jouw ideale klant zal aanspreken. Als je een GoPro camera of een iPad weggeeft zul je massa’s inzendingen krijgen, maar stel jezelf dan de volgende vraag: Doen ze mee voor de prijs of zijn ze oprecht geïnteresseerd in mijn onderneming?  Heb je een eigen restaurant? Geef een maaltijd voor twee weg. Heb je een fietsenzaak? Geef een gratis onderhoudsbeurt weg. Heb je een kledingwinkel, geef een kledingset weg…enz enz. Maak ook altijd een foto van de winnaar, dan kun je dit weer op je Social Media kanalen delen…

Tip 9: Zorg ervoor dat de wedstrijd app goed in elkaar zit
Het is belangrijk dat mensen getriggerd worden om deel te nemen aan de wedstrijd. Zorg dat je de aandacht trekt van de snel afgeleide FB gebruiker. Zorg dat het weinig moeite kost om het formulier in te vullen en zorg voor een aantrekkelijke afbeelding van de te winnen prijs.
Je hebt maar een paar seconde om een goeie indruk te maken. Vang je publiek met een sprekende foto en zorg voor duidelijke maar heel beperkt tekst. Zorg dat de actie past bij je onderneming. Gebruik duidelijk herkenbare beelden.

Tip 10: Kies een unieke #hashtag
Kies voor een unieke hashtag die je gebruikt in alle communicatie rondom de actie. Hashtags halen een groter bereik op Facebook zeker met de integratie Instagram. Hou het wel beperkt tot maximaal 2.

Tip 11: Limiteer de actie tot maximum 3 invulvelden
Mensen zijn lui. (sorry). Zodra er te veel inspanning wordt gevraagd haken de meeste af. Denk goed na welke informatie het belangrijkste is voor jou om te verzamelen.  Bv: naam, e-mail en leeftijd. Hoe minder invulvelden hoe meer deelnemers.

Tip 12: Maak de actie gemakkelijk om te delen via Social Media
Maak je gebruik van software, bekijk dan vooraf of de mogelijkheid bestaat om te delen. Geef extra beurten weg als er gedeeld wordt. Zorg dat de wedstrijd op andere social media platformen kan gedeeld worden en niet alleen op Facebook.

Tip 13: Promoot je actie, overal waar het kan
Als de actie op Facebook staat wil het niet zeggen dat deze gelijk zal worden opgepikt. Zo werkt het helaas niet. Het succes van de actie hangt grotendeels af van de promotie ervan. Dit kan zowel gratis als via betaalde promotie gaan. Soms kan een Facebook advertentie een enorme boost geven. Zeker als je via je doelgroep gaat adverteren.

Er zijn ook tal van andere gratis opties:  Zorg voor een vermelding op je website en/of blog. Verspreid het via al je social media kanalen, verstuur een nieuwsbrief en flyer in je onderneming.

Tip 14: Breng de winnaar op de hoogte en bedank alle deelnemers
Als je de winnaar hebt gekozen vergeet dan niet alle andere deelnemers te bedanken,  eventueel met een kleine attentie/korting. Verstuur ook een nieuwsbrief met een bedankje en promoot meteen ook bv je nieuwe collectie en vermeld een kortingscode of printbare kortingsbon. Dit kun je dan ook weer meten of dit werkt. Bij een volgende actie zal iedereen graag opnieuw deelnemen.

Tip 15: Organiseer een nieuwe wedstrijd
Elke keer je een wedstrijd organiseert leer je weer iets nieuws over uw volgers of fans. Gebruik deze info om een volgende campagne nog beter op te maken.  Was de wedstrijd een succes, aarzel dan niet om deze nog eens te herhalen. Never change awinning team!

Conclusie: Facebook wedstrijden is een fantastische manier om uw volgers beter te leren kennen en draagt bij tot een groter bereik en loyaliteit. Zorg dat het goed gedaan wordt en blijf ver weg van de Like & share wedstrijden. Succes!

Kort samengevat:

Wat mag wel
• Vragen om een reactie op het bericht (bijvoorbeeld een antwoord op een vraag)
• Vragen om het bericht te liken
• Vragen om een bericht te sturen aan de pagina

Wat mag niet
• Like deze pagina en win…
• Deel dit bericht met je vrienden en maak kans op…
• Tag jezelf in deze foto en win…
• Tag minstens … vrienden in deze foto en win…