Met de nieuwste update van Instagram kun je als bedrijf vanaf nu ook producten taggen in je bericht. Je leest het goed, vanaf nu hoef je geen links meer aanpassen in je bio. Product tagging is dé uitkomst om op Instagram te shoppen! Maar hoe pak je dat nu het beste aan? In deze blog leggen je uit wat product taggen is en hoe je dit instelt.

Product tagging
Simpel gezegd is product tagging het koppelen van producten aan content op social media kanalen. Instagram heeft deze functionaliteit gelanceerd om een naadloze experience te creëren voor de gebruikers, van post tot aankoop. 
De gebruiker kan direct doorklikken naar het product in de webshop. Op deze manier hoeft hij de app niet te verlaten en is een aankoop doen eenvoudiger en sneller. De Instagram gebruiker bezoekt dus eigenlijk de webshop binnen de app.

Per post kun je maximaal vijf producten taggen in je foto. Deze tags blijven onzichtbaar totdat de gebruiker op de foto klikt of links onder op het winkel-icoontje. Je krijgt dan een korte omschrijving van het product te zien en de prijs. Van hieruit kan de gebruiker direct doorklikken naar de webshop en een aankoop doen.

Kans op afhaken
Het is verstandig om het aantal stappen van de customer journey te minimaliseren. Zo verklein je de kans op afhaken.

Als voorbeeld:
Een Instagram gebruiker ziet in zijn tijdlijn een mooi product staan en wil deze graag kopen. Als het product niet getagd is, moet de gebruiker eerst de Instagram app verlaten om vervolgens je hele webshop te doorzoeken naar het product. Een gemiste kans voor beide partijen, want het gaat hier om extra stappen, en dus extra kansen op afhaken binnen de customer journey.

Voorwaarden product tagging
Product tagging is interessant voor alle bedrijven die online producten verkopen. 
Echter zijn er wel een aantal voorwaarden waaraan je dient te voldoen; zo moet je beschikken over een zakelijk Facebook- en Instagram account. In Facebook shoppen functie voeg je vervolgens je producten toe aan je catalogus die je dan kunt gebruiken in Instagram. Een mobiel-vriendelijke webshop is daarbij ook zeker een must. Op de productpagina moet de bezoeker direct een aankoop kunnen doen.

Er zitten veel voordelen aan het taggen van producten in je content. Met onderstaande 5 tips maak je optimaal gebruik van de product-tagging functie op Instagram.

  • Om aan de slag te gaan met product tagging op Instagram, moet je allereerst jouw bedrijfsprofiel laten goedkeuren door Facebook. Daarnaast moet jouw Instagram-profiel omgezet zijn in een bedrijfsprofiel. Vervolgens moet dit bedrijfsprofiel gekoppeld zijn aan Facebook. Ga naar je Facebook bedrijfspagina en bij de Info tab —> aanvullende gegevens vul je je Instagram account in. Via Facebook maak je een shoppen catalogus aan, waaraan je de producten koppelt. Zodra jouw bedrijfsprofiel aan deze eisen voldoet, wordt je account beoordeeld. Als dat is gebeurd, verschijnt de functionaliteit om te winkelen op Instagram automatisch in het menu
  • Installeer de nieuwste versie van de Instagram-app op je smartphone. Ga vervolgens naar Instellingen op je pagina en dan bij Bedrijfsinstellingen naar Winkelen. Selecteer hier de productcatalogus. Nu ben je klaar om producten (maximaal 5) toe te voegen aan je content. Je kunt ook producten toevoegen aan reeds bestaande berichten in je content
  • Wanneer je tenminste 9 shopping-posts live hebt geplaatst krijg je van Instagram een extra shop tabblad op je profiel. Hier vind je een mooi overzicht van alle content waarbij producten zijn getagd. Je kunt het tabblad qua opmaak vergelijken met de welbekende Instagram-feed
  • Instagram geeft je extra statistieken over hoe vaak je bericht is weergeven en hoe groot het bereik was met product-tags. Hoe vaak zijn producten in een specifieke post bv bekeken? En hoe vaak is er op de betaallink geklikt? Met behulp van deze statistieken kun je kijken welke productfoto’s populair zijn en bij welke de prestaties tegenvallen. Zo kun je jouw content maximaal optimaliseren
  • Onthoud goed dat Instagram gebruikers andere behoeftes hebben dan webshop bezoekers. Waar webshop bezoekers het liefst in een overzichtelijke omgeving zoeken naar praktische informatie over een product, hechten Instagram-gebruikers bijvoorbeeld meer waarde aan content die inspireert en gaan zij vaker over tot impulsaankopen.

Het is verstandig om je webshop content niet 1-op-1 over te nemen, maar werk een contentstrategie uit die speciaal gericht is op Instagram. Content waarbij het product centraal staat. Creëer hierbij een herkenbare stijl voor jouw merk en producten. Het is ook aan te raden om diverse content soorten te testen en te meten. Maar…keep it simpel!

Conclusie
Instagram product tagging is een mooie toevoeging in de app en biedt volop kansen voor je online marketingstrategie. Blijf je potentiële kopers inspireren met unieke, visueel aantrekkelijke content op Instagram die ze direct kunnen aanschaffen!