Terwijl de ene na de andere winkelketen omvalt en deze vaak de schuld neerleggen bij de grote internetwinkels  is het toch vooral de consument die overal en altijd wil kunnen shoppen. Kopers missen tijdens het winkelen vaak de ervaring en het gemak van online shoppen. Een foto op social media of een video waarmee een product gepromoot wordt zonder schreeuwerig over te komen, wordt vaak meer gewaardeerd dan een paspop in de winkel. Veel merken en bedrijven hebben de laatste jaren de connectie met hun klanten verloren. Door slim gebruik te maken van de nieuwste shopping mogelijkheden en de juiste omnichannel strategie toe te passen kun je het tij waarschijnlijk keren. Anytime, anywhere, anyhow! Maar hoe kun je dit in de praktijk toepassen? In deze blog leggen we de belangrijkste shopping functies uit.

Google Shopping

Wat is het en hoe werkt Google Shopping?

Als je zoekt binnen het zoekscherm van Google op een zoekterm die gekoppeld is aan een product krijg je steeds vaker Google Shopping resultaten te zien. Deze kunnen boven de zoekresultaten verschijnen of in de rechterkolom. Je ziet een vierkante afbeelding, titel, prijs en welke webshop(s) dit product aanbiedt. 

Google Shopping is dé manier waarop Google productadvertenties toont in zoekresultaten. Er is ook een tabblad waar je enkel naar producten kan zoeken en ook prijzen kan vergelijken (inclusief verzendkosten en reviews) voor een bepaald product. Google Shopping advertenties worden aangemaakt in Google Ads (voorheen Adwords) en je betaald dan ook per klik. Een consument kan prijzen met die van de concurrent en direct doorklikken naar de betreffende webshop om het product te bekijken of kopen. 

Wat zijn de voordelen van Google Shopping?

  • Grote zichtbaarheid van je producten
  • Lage CPC per verkoop (Cost per Click)
  • Eenvoudig beheren via Google Ads en Google Merchant Center
  • Iedereen kan meedoen zolang je maar een webshop exploiteert

Google Shopping advertenties komen altijd boven alle andere zoekresultaten te staan en hierdoor krijg je meer kliks. Je producten zijn visueel veel beter zichtbaar en zoekers die aan het einde van de customer journey specifiek zoeken op een product zijn veel eerder geneigd deze ook te kopen.  

Kortom; veel zoekvolume, voor iedereen toegankelijk en géén opstartkosten! 

Hoe werkt Google Shopping?

Binnen Google Ads maak je een shopping advertentie aan en het Google Merchant Center koppel je een productfeed die je vanuit je webshop exporteert of die je eenvoudig zelf aanmaakt via Google Docs. Je stelt in Google Ads een dag- of looptijd budget in en afhankelijk van het aantal producten in je feed en het bedrag wat de concurrentie bereid is te betalen worden je Shopping advertenties getoond. Google Shopping advertenties zijn onderhevig aan de kwaliteitsscore: hoe beter je website en feed van kwaliteit zijn, hoe minder je hoeft te betalen. Webshops met een lage kwaliteitsscore zullen veel meer geld moeten neertellen om bovenaan te komen dan webshops met een hoge kwaliteitsscore. 

Maak je gebruik van een populair platvorm zoals WordPress Woocommerce, Magento of Shopify dan zijn er vrijwel altijd plugins of extensies verkrijgbaar die op eenvoudige wijze een productfeed kunnen genereren en up to date kunnen houden. Let op! Je productfeed dient wel te voldoen aan de Google Shopping Productspecificaties.

3 Google Shopping tips:

  • Gebruik indien voorhanden altijd de product GTIN (EAN code of streepjescode)
  • Gebruik zoekwoorden bij voorkeur in de producttitel en omschrijving
  • Gebruik representatieve en unieke productafbeeldingen, zo kun je je onderscheiden van de concurrentie

Instagram shopping functie

Op Instagram kun je op eenvoudig wijze producten in je foto taggen, je hoeft dus géén link in de bio constructies meer toe te passen. Doordat de gebruiker direct kan doorklikken naar het product in jouw webshop heeft hij of zij dus niet meer de app te verlaten en is een aankoop doen sneller en gemakkelijker. Hiermee verminder je dus direct het aantal stappen in de customer journey en neemt de kans op afhaken van de consument enorm af. Je kunt per post maximaal 5 producten taggen. Je ziet de tags pas als je op de foto klikt of op het winkelwagentje. Als de tags zichtbaar worden zie je de omschrijving en de prijs en kun je doorklikken voor extra productinformatie of doorgaan naar de betreffende webshop om een aankoop te doen. 

Product tagging is met name interessant voor merken en bedrijven die online producten verkopen. Wij hebben reeds voor diverse klanten Instagram Shopping toegepast en met name in de kledingbranche is dit erg aan te raden. En bovendien is het een gratis functie.

Hoe werkt Instagram product tagging?

Allereerst dien je te beschikken over een zakelijke Facebook pagina en zakelijke Instagram account. Via Facebook kun je deze functie activeren en kun je ook hier middels een productfeed producten uploaden die je vervolgens in Instagram kunt gebruiken. Je webshop dient wel responsieve te zijn (mobiel vriendelijk). Op de landingspagina moet de bezoeker direct een aankoop kunnen doen. Je kunt ook handmatig producten toevoegen aan de catalogus van Facebook als je geen feed voor handen hebt. 

De eerste stap is dat je je bedrijfsprofiel laat goedkeuren door Facebook. Daarnaast dient jouw Instagram account omgezet te zijn naar een bedrijfsprofiel die je vervolgens moet koppelen met Facebook. In Facebook kun je dan een catalogus aanmaken waaraan je de producten koppelt. Zodra jouw bedrijfsprofiel aan alle eisen voldoet, wordt je account beoordeeld. Zodra deze is goedgekeurd verschijnt de functionaliteit om te winkelen automatisch in het menu van Instagram. Let op! Deze stap kan 1 á 2 weken duren. 

Wanneer je minimaal 9 shopping-posts gemaakt hebt, krijg je van Instagram een extra shop tabblad in je profiel. Hier vind je dan een mooi overzicht van alle content waarbij producten zijn getagd. Je krijgt ook extra statistieken.

Onthoudt vooral dat Instagram gebruikers andere behoeftes hebben dan webshop bezoekers en meer impuls aankopen doen terwijl webshop bezoekers op zoek zijn naar meer productinformatie. Door gebruik te maken van unieke content en mooie productfoto’s creëer je een herkenbare stijl voor jouw merk en producten. Werk voor Instagram een aparte contentstrategie uit en creëer posts speciaal voor je Instagram shopping pagina. 

Facebook product tagging

In Facebook kun je in een Facebook post of update producten taggen uit je productcatalogus (die je al dan niet voor Instagram product tagging hebt aangemaakt). Deze functie is ideaal voor webshops die ook klanten willen bereiken via Facebook. Deze functie is gratis en je kunt via de shop op eenvoudige wijze interactie aangaan met je fans en zo kijken welke producten aanslaan. 

Hoe werkt Facebook product tagging?

De eerste stap is het instellen van het winkelgedeelte van Facebook. Het kan zijn dat je deze functie al geactiveerd hebt voor Instagram product tagging. Het is in Nederland nog niet mogelijk om via Facebook af te rekenen dus moet je deze optie instellen op ‘website’. Nadat de Facebook shop is aangemaakt krijg je een extra icoontje bij je bericht waarmee je producten kunt taggen. 

Je kunt in het bericht producten toevoegen die vervolgens op de shoppen tab komen te staan of je maakt de producten eerst aan in catalogus waarna je ze kunt ‘taggen’. 

Je Facebook pagina is vooral bedoeld om je fans op een laagdrempelige manier te informeren, te inspireren of te vermaken. Hierbij is afwisselende content de sleutel tot succes, ga nu dus niet in ieder bericht al jouw producten taggen. Dit werkt vaak averechts.

Slotwoord

Online shopping blijft ook in 2019 in een rap tempo ontwikkelen. Zorg dat jouw bedrijf de nieuwste shopping functionaliteiten omarmt, om zo de customer journey zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Blijf je potentiële kopers inspireren met unieke en visueel aantrekkelijke content en maak het jouw potentiële klanten zo makkelijk mogelijk!

Geschreven door: Berry Smits