Je wilt ervoor zorgen dat een zoekmachines zoals Google ‘begrijpen’ waar je web-site en pagina’s over gaan. In 2018 heeft Google weer een aantal belangrijke aanpassingen gedaan aan hun algoritme. In deze blog vertel ik je een aantal SEO trends die je helpen om ook in 2018 beter gevonden te worden in de zoekresultaten van Google.

Google LSI
Google gebruikt in hun algoritme Latent Semantic Indexing (LSI). Dit betekent dat Google per keyword de pagina’s niet alleen ranken op dat woord, maar ook op termen en woorden die er logisch mee samenhangen. Google gebruikt deze techniek om associaties tussen woorden in te zetten om de content op een webpagina beter te begrijpen. Wanneer je zoekt in Google zie je vaak onderaan een aantal suggesties van Google te zien die je ook zou kunnen proberen. Dit zijn de LSI Keywords:

bv. Grieks Restaurant, Griekse gerechten, traditionele Griekse keuken, Griekse eetcultuur

Door deze LSI woorden te gebruiken in je web-site teksten zal Google je pagina’s beter begrijpen en dus ook hoger ranken.

Langere Meta discription
In december 2017 heeft Google officieel bevestigd dat de meta-omschrijvingen in de zoekresultaten langer zijn geworden. Eerst was 156 leestekens de max, nu wijzen statistieken uit dat het gemiddelde van het aantal leestekens in de meta-omschrijvingen van 160 naar 230 leestekens is gestegen. Let wel: het gaat dus om een gemiddeld aantal leestekens dat Google weergeeft. Het maximum ligt ongeveer op 320 tekens. Op mobiel wordt al jaren een kortere meta-omschrijving weergegeven dan op een desktop. Dus die 320 tekens lijkt leuk, maar hoeveel ruimte heb je dan op mobiel? Onderzoek wijst uit dat alles boven de 210 leestekens op mobiel wordt afgebroken.
Google geeft aan deze wijziging te doen om een nog betere omschrijving te geven van het zoekresultaat. Hierdoor krijgen bezoekers beter inzicht in hoe relevant de betreffende pagina is bij hun zoekopdracht. Een mooie kans voor iedere ondernemer om zijn of haar  meta descriptions aan te scherpen.

Mobile first & Accelerate Mobile Pages (AMP)
Google maakt vanaf maart 2018 de overstap van een Desktop First Index naar een Mobile First Index, de eerstvolgende stap in de mobiele revolutie. Er gaat veel veranderen in de manier waarop Google websites rankt. Om mobiele bezoekers een goede gebruikers-ervaring te geven zullen de getoonde webpagina’s in de zoekresultaten aan bepaalde eisen moeten voldoen. Je web-site dient vanaf dat moment dus responsive te zijn zodat deze op de juiste manier geïndexeerd wordt. Ook heeft Google het afgelopen jaar al AMP pages (Accelerated Mobile Pages) geïntroduceerd. Dit zijn pagina’s die getoond worden op mobiele apparaten en geoptimaliseerd zijn om zo snel mogelijk te laden. Een AMP page kun je zien als een uitgeklede versie van de originele pagina,  maar dan vaak zonder opmaak, codering en scripts.

Voice search, zoekopdrachten & smart speakers
Voice search is één van de belangrijkste trends in 2018 die invloed gaat hebben op alle kanalen binnen de online marketing. Volgens comScore zal in 2020 50% van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zijn. Er verschijnen steeds meer smart speakers op de markt zoals Google Home, Apple HomePod (Siri) en Sonos One. Ook Facebook is al enige tijd aan het experimenteren met voice search. Vooral voor SEO is het belangrijk om te begrijpen waar ‘voice search’ de data uiteindelijk vandaan haalt. Hoe wordt de vraag van de zoeker beantwoord? Google maakt vooral gebruik van de featured snippets, microdata en reviews. Dat betekent dat je heel goed moet nadenken wat mensen van jouw bedrijf, product en/of dienst willen weten en hoe ze dat vragen. Waarbij je zoekmachines kunt helpen met zogeheten ‘gestructureerde data’.

Zoekresultaten meer gepersonaliseerd & op locatie
Wanneer je iets zoekt in Google, dan wil je het liefst dat het zoekresultaat zo relevant mogelijk is voor jou specifiek. Het is dan ook geen verrassing dat 30% van de mobiele zoekopdrachten gerelateerd is aan een locatie. We hebben onze mobiel tenslotte altijd bij ons. Met de juiste SEO voor je web-site staat jouw bedrijf bovenaan in de zoekresultaten en dat geeft je een enorme voorsprong op de concurrentie. Het is niet moeilijk om gestructureerde gegevens te tonen waarmee de bezoeker direct contact op kan nemen, je bedrijfspand kan zien of reviews kan bekijken.

Via Google Mijn Bedrijf kan je zorgen voor meer informatie binnen de SERP van Google wanneer mensen specifiek naar jouw bedrijf op zoek zijn. SERP staat voor ‘search engine results page’. Dit is de resultatenpagina van een zoekmachine, en wat je dus te zien krijgt wanneer je een zoekopdracht hebt ingevoerd. Gestructureerde gegevens dienen via schema.org taal ingevuld te worden. Je kan hier gebruik maken van verschillende formats. Met ingevulde gestructureerde gegevens kan Google ‘rich snippets’ toevoegen aan de zoekresultaten. Deze ‘rich snippets’ zijn extra resultaten voor je website. Denk hierbij aan bv. je bedrijfsnaam, openingstijden, reviews, een link naar je menukaart of evenement.

Zie ook mijn blog: 10 SEO tips om beter gevonden te worden door klanten die lokaal zoeken

HTTPS wordt een must
De Wet bescherming Persoonsgegevens (Wbp) wordt 25 mei a.s opgevolgd door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) of ook wel GPDR genoemd. Deze nieuwe Europese privacywet is opgesteld om gegevensbescherming in de Europese Unie te reguleren. Door het gebruik te maken van een SSL-certificaat krijgen jouw web-site bezoekers het (groene) slotje en https:// te zien in de URL balk. Dit betekent dat alle gegevens worden gecodeerd zodat kwaadwillenden niks meer met deze gegevens kunnen. Volgens onderzoek van Semrush is er een duidelijk verband tussen het gebruik van https en de positie die websites in de organische zoekresultaten van Google hebben. Zo sla je dus twee vliegen in één klap, een betere ranking en een veilige web-site.

Zie ook mijn blog: Beveilig je web-site/webshop met SSL

Slotwoord
Gegarandeerde nummer één posities in zoekmachines zoals Google zijn helaas cowboy verhalen. Maar door het toepassen van de bovenstaande tips kan je web-site wel hoog scoren (en wellicht ook de nummer 1 positie halen). Het is van belang dat je je gegevens up to date houdt en je webs-site met regelmaat aanpast aan de laatste algoritme updates van de zoekmachines.

Auteur: Berry Smits